Hry Smíření, S nadějí i bez ní, Slyšení a Brenpartija od Tomáše Vůjtka patří podle ostravského publicisty Martina Jirouška k nejpozoruhodnějším dramatickým textům, které v zemi po roce 1990 vznikly. Brenpartija navíc rozehrává pozapomenutý fenomén ostravských hald.
„Smíření je o tom, jak jsme vyhnali Němce a jak jsme se s tím smířili. Pamatuju, že naším největším nepřítelem byli ti Němci, ti zlí Němci z Bundesrepubliky,“ vyjádřil Vůjtek. Dramaturg Komorní scény Aréna v Ostravě je jednou z osobností seriálu MF DNES a iDNES.cz Ostravské stopy. A četl na letošním MAČi v ostravském Absintovém klubu Les.
Narodil se v roce 1967 ve Frýdku-Místku. Absolvoval češtinu a dějepis na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity, na Janáčkově konzervatoři vyučoval kulturní dějiny. Založil divadelní soubor Ostravská pohoda, kde inscenoval vlastní hry. Od roku 2009 je dramaturgem Komorní scény Aréna v Ostravě.
Upozornil na sebe hrou Výmlat (1998) a hlavně volnou trilogií S nadějí i bez ní (2009), Smíření (2011) a Slyšení (2012). Přeložil například Ostrovského komedii Talenty a ctitelé (2006) a jeho ruské překlady vyšly i v antologii Ten, který vyšel z domu (2003) a výboru Nikdo z vás nezná Cholina (2012).
Jako textař se podílel na CD Punky dumky skupiny Benedikta a dva texty napsal i pro Mňágu a Žďorp: skladby Panenky, Bezdomovská.
Spolupracuje se souborem Národního divadla moravského, napsal písňové texty k inscenacím Popelka (2001), Dalskabáty, hříšná ves (2004) nebo Lehká kavalerie (2005). Pět textů zaznělo v operetě Krásná Helena (2013). Operetu Bratránek z Batávie přeložil a upravil.
Tomáš Vůjtek je dvojnásobným laureátem dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka za texty Slyšení a S nadějí i bez ní, za niž mu Nadační fond Alfréda Radoka udělil i Cenu Hvězd na vrbě za rok 2012.
Ač v Ostravě žije od narození, v rodném listu má uveden Frýdek-Místek. „Já tady žiju odjakživa. Jsem dítě porodnického boomu, takže jsem se musel narodit ve Frýdku-Místku, protože v Ostravě bylo v porodnici plno,“ vysvětlil v MF DNES místo narození.